Köp- och försäljningsvillkor

1. Generellt

LIW Innovation AB, Stationsvägen 11, 523 74 Hökerum, Sverige Org.no: 556900-5472, ägare och operatör av Cozsnus.se. (”Hemsidan”). Via hemsidan kan du handla varor från Cozsnus.se.

Dessa allmänna villkor gäller när du som konsument (”kund”) gör en beställning via webbplatsen.
”Kunden accepterar villkoren när kunden har genomfört en beställning på hemsidan”

När kunden gör en beställning via hemsidan bekräftar kunden att han/hon är över 18 år och kan ingå ett juridiskt bindande avtal. Personer under 18 år kan inte handla på hemsidan. Cozsnus.se kontrollerar att kunden är över 18 år genom att registrera födelsedatum vid beställning. Eventuellt missbruk eller vilseledande information kan leda till avstängning och anmälan till polismyndigheten. 

Cozsnus.se förbehåller sig även rätten att annullera eventuella beställningar vid misstanke om missbruk. Cozsnus.se tillåter inte heller beställningar eller köp på hemsidan från personer utanför Sveriges gränser. Vi har anpassat Cozsnus.se:s beställningssystem för svenska juridiska frågor, och vi kommer inte att behandla beställningar som Cozsnus.se upptäcker kommer från andra länder än Sverige.

Cozsnus.se strävar efter att informationen på hemsidan alltid ska vara så korrekt som möjligt, men förbehåller sig rätten att produkter kan vara slutsålda och eventuella bild- och skrivfel på hemsidan, till exempel relaterat till produktbeskrivning, innehåll, felaktiga prissättning och/eller felaktig information om att en produkt finns i lager. Cozsnus.se har rätt att när som helst korrigera eventuella fel samt ändra eller uppdatera informationen på hemsidan. Cozsnus.se ansvarar inte för information från tredje part, vare sig det gäller bilder eller text.

Webbplatsen och dess innehåll ägs av Liw Innovation AB. Innehållet är bland annat skyddat av immaterialrätt och marknadsrättsliga regler. Det inkluderar alla företagsnamn, varumärken, produktnamn, bilder och grafik, layout, design och information om varor, tjänster och annat innehåll som inte kan kopieras eller användas utan skriftligt medgivande från LIW Innovation AB.


2. Beställning och avtal

För att kunna använda tjänster på hemsidan, skall kunden godkänna villkoren i in helhet och bekräftar att kunden har läst informationen om cookies och personupplysningar. Cookie information kan läsas på följande länk.  https://www.cozsnus.se/sekretesspolicy och cookies

Efter att kunden har avslutat en beställning på Cozsnus.se skickas en automatisk orderbekräftelse via e-post. Köpeavtalet är bindande när Cozsnus.se har gått igenom ordern för att kontrollera tillgängligheten på artiklarna, korrigering av eventuella fel och kontroll av ålder, och skickat en bekräftelse på ordern via e-mail. 


3. Personuppgifter

Som kund hos Cozsnus.se kan du registrera ett användarkonto. I samband med registreringen ska kunden lämna vissa personuppgifter. Det är kundens ansvar att se till att personuppgifterna är korrekta och fullständiga. Det innebär att kunden är ansvarig för eventuell felaktig information. Hur Cozsnus.se hanterar denna information finns tillgänglig under Cozsnus.se:s sekretesspolicy.

Det är kundens ansvar att se till att ingen annan än kunden har möjlighet att använda sina inloggningsuppgifter. Användarinformation och lösenord är personliga och bör inte delas med andra eller tredje part. Kunder förbinder sig att hantera användarinformation och lösenord på ett sådant sätt att obehöriga inte får tillgång till informationen. Vidare ska kunden omedelbart meddela Cozsnus.se om det finns misstanke om obehörig användning av informationen. Kunden ansvarar för alla köp som görs med kundens inloggningsuppgifter till dess att kunden meddelat Cozsnus.se.

Om Cozsnus.se misstänker att obehörigt användande görs av kundens användarkonto eller inloggningsinformation eller misstänker brott mot användarvillkoren, kan Cozsnus.se stänga av kunden från tjänsten. Cozsnus.se har även rätt att ge kunden ny inloggningsinformation. 


4. Pris och betalning

Alla köp på Cozsnus.se inkluderar moms och tobaksskatt och görs i svenska kronor (SEK), om inget annat anges. Priserna inkluderar inte andra kostnader, såsom frakt och extra kostnader. Eventuella tilläggskostnader visas i varukorgen. Slutbeloppet bekräftas i orderbekräftelsen i enlighet med punkt 2 i villkoren. Vid kostnadsförändringar som Cozsnus.se inte har kontroll över, avgifts- eller momsjusteringar, har Cozsnus.se rätt att justera priset fram till dagen före leverans till kund.

Kunden kan välja en av de betalningsmetoder som finns listade på hemsidan, Klarna konto och kortbetalning. Alla betalningsmetoder görs genom Cozsnus.se:s partner Klarna (www.klarna.com/se/) och deras betalningslösning Klarna Checkout.

“För att kunna erbjuda dig Klarnas betalmetoder kan vi i kassan komma att dela dina personuppgifter i form av kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan välja betalmetoderna, samt för att anpassa dem för dig. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.

Genom att ange information i kassan accepterar kunden även Klarnas villkor (länk till Klarnas villkor finns längre ner i detta avsnitt). Klarna Checkout presenterar information till kunden så snart kunden är identifierad. Vilken information som måste lämnas för att identifiera kunden kan variera beroende på köpet i fråga och kunden. Det betalningsalternativ som kunden väljer kan också ha inverkan på den information som krävs i Klarna Checkout. Kreditupplysningar som Klarna samlar in påverkar inte kundens kreditvärdighet och kan inte ses av andra som efterfrågar kreditupplysningar, såsom banker. Efter att kunden har identifierats visar Klarna Checkout vilka betalningsalternativ som finns. Faktura är den betalningsmetod som valts som standard, men kunden kan välja ett av de andra alternativen om han eller hon så önskar. De betalningsalternativ som erbjuds kunden kan ändras från tid till annan.

För fakturabetalning kommer det att finnas minst 14 dagars betalningstid (se fullständiga villkor från Klarna här)

Cozsnus.se har rätt att ändra betalningsalternativen om det betalningsalternativ som kunden valt inte fungerar för närvarande, eller om kunden är inte godkänd för det valda betalningsalternativet.


5. Överföring av köp och transaktioner

Alla transaktioner och köp som görs genom Cozsnus.se överförs vid betalningstillfället till LIW Innovation AB (Org.nr: 556900-5472).

Företagsinformation till den överlåtande parten:
Företagsnamn: LIW INNOVATION AB
Organisationsnummer: 556900-5472
Företagsadress: Stationsvägen 11 523 74 Hökerum Sverige


6. Prenumeration

Cozsnus.se har en tjänst som gör att kunden kan prenumerera på snus. Kunden kan välja vilken frekvens abonnemanget ska ha. Det finns två alternativ, varannan vecka eller varje månad, och prenumerationen måste vara minst 10 dosor och max 60 dosor. Beställningen skickas omgående och sedan i det intervall kunden har valt i abonnemanget, tills abonnemanget sägs upp. Cozsnus.se kan ändra sina priser med minst trettio dagars varsel till prenumeranter, och priserna anpassas till nästa leveransperiod. I övrigt revideras priserna årligen.

Kunden kan hantera sin prenumeration på ”mina sidor” på hemsidan. Där kan kunden ändra leveransfrekvens och säga upp abonnemanget, eller pausa det. Om kunden vill säga upp sin prenumeration ska kunden meddela Cozsnus.se via e-post: [email protected] . Uppsägning av prenumeration ska meddelas senast kl 15:00 dagen innan leverans. För meddelanden som tas emot senare ska kunden utöva ångerrätten senast 14 dagar efter leverans, i enlighet med punkt 8 i villkoren.

Kunden betalar för varorna i enlighet med det betalningsalternativ som valts i prenumerationen och som finns tillgängligt via Klarna. Betalning dras från betalkortet eller faktureras när leveransen skickas till kund. Om kortköpet inte kan genomföras får kunden besked om att nästa leverans inte kommer att ske. Om kunden vill ändra betalningssätt eller uppdatera kort informationen är det bäst att kunden säger upp abonnemanget och startar ett nytt abonnemang. När kunden har ett prenumeration levererar vi alltid gratis. Frakt sker med Postnord – «Portnord Varubrev».


7. Leverans och transport

Vi levererar till den adress som kunden har uppgett i registreringen av prenumerationen eller i kassan. Normal leveranstid är 1-3 arbetsdagar. I kassan kan olika leveransalternativ presenteras och kunden kan välja hur de vill ta emot leveransen.

Om en beställd vara skulle vara slutsåld eller ha betydligt längre leveranstid än övriga varor på beställningen förbehåller sig Cozsnus.se rätten att skicka en delleverans. Tilläggsleverans skickas så snabbt som möjligt utan extra kostnad för kunden.

Om Cozsnus.se av någon anledning inte kan leverera kommer kunden att informeras via e-post eller telefon. Kunden kan välja att ångra köpet och kontakta [email protected] Om beställningen redan är betald återbetalas betalningen så snart som möjligt, utan annan ersättning än det inbetalda beloppet.

Fraktkostnaden beror på vilket fraktalternativ kunden väljer vid utcheckning och på beställningens totala summa. Du hittar våra fraktalternativ på: https://cozsnus.se/frakt-leverans-och-retur/

När kunden tar emot varan övergår risken för varan till kunden. Det är kundens ansvar att besiktiga varorna och se till att de är korrekta och skadefria.


8. Ångerrätt

Enligt lagen om ångerrätt har kunden rätt att ångra sig utan att ange skäl. Ångerrätten gäller i 14 dagar från det att kunden tagit emot varan/varorna. Skulle beställningen delas upp i flera leveranser räknas ångerfristen från senaste leverans. Ångerrätten gäller endast om eventuell försegling och förpackning är obruten och intakt. Detta gäller även krympfilmen på en hel stock (10-pack). Snusdosan ska vara oöppnad. Alla etiketter och märken skall vara intakta.

Om kunden önskar utnyttja ångerrätten ska kunden meddela detta via [email protected] Det räcker att kunden meddelar sin önskan att utnyttja ångerrätten via e-post inom 14 dagar. Vid avisering får kunden ett returnummer och en fraktsedel.

Cossnus.se erbjuder fri frakt på varorna om kunden väljer att utnyttja ångerrätten. Kunden ansvarar för varorna från kunden har tagit emot dem tills kunden skickar tillbaka dem. Varorna ska returneras inom 14 dagar efter att kunden meddelat Cozsnus.se att kunden önskar utnyttja ångerrätten.

Cozsnus.se kommer att ersätta alla kostnader som kunden ådragit sig, med undantag för eventuella extra kostnader och extra fraktkostnader, utöver den billigaste standardfrakten. Återbetalningen kommer att ske så snart som möjligt, dock senast 14 dagar efter att Cozsnus.se tagit emot varan. Cozsnus.se kan endast betala tillbaka till det konto som använts för betalning, om inte annat uttryckligen överenskommits med kunden. Cozsnus.se har rätt att dra av ersättningen för extra kostnader som Cozsnus.se har haft om varan inte uppfyller kraven på obruten förpackning eller annan skada som uppstått på grund av kundens hantering av varan.


9. Reklamation

Produkter som är defekta enligt gällande konsumentlagstiftning omfattas av ångerrätten. Om kunden upptäcker ett fel i varan eller varan är defekt ska kunden meddela Cozsnus.se via mail: [email protected] , så snart som möjligt. I meddelandet ska det anges ordernummer och anledningen till reklamationen. Kunden kan begära ett returnummer och en fraktsedel att skicka tillbaka till avsändaren. Reklamationen ska skickas inom 14 dagar efter att kunden fått retursedeln. Kund har 2 års rätt att klaga på varor köpta på Cozsnus.se

Felaktiga eller defekta varor som returneras ska behandlas som om de vore felfria. Kunden ansvarar för att varorna packas och skickas på ett sätt som inte riskerar att skada dem.

Vid godkända reklamationer står Cozsnus.se alltid för returkostnaden. Efter att reklamationen har godkänts ersätts kunden för kostnader, begränsade till vad kunden har betalat för varorna och eventuella returfraktkostnader. Om kunden inte önskar ersättningsprodukter kommer Cozsnus.se att betala tillbaka till det konto som köpet gjordes med, inom 14 dagar.

Cozsnus.se har rätt att avslå ett klagomål om Cozsnus.se inte anser att det inte är ett konsumenträttsligt klagomål. I de fall ett klagomål avslås kan Cozsnus.se fakturera upplupna kostnader i ärendet, såsom administration, hantering och frakt, högst 299SEK. Kostnaden faktureras med 14 dagars kredit, och med dröjsmålsränta enligt dröjsmålsräntelagen om betalningen inte har skett inom kreditgränsen. Cozsnus.se har även rätt att kräva en påminnelseavgift på 70 SEK om kredittiden överskrids.


10. Länkar på hemsidan

Cozsnus.se kan ha länkar till tredje part på webbplatsen. Cozsnus.se ansvarar inte för informationen på dessa sidor. Inte heller för hanteringen av personuppgifter på sidorna. Cozsnus.se har ingen kontroll över dessa sajter och kan inte ansvara för eventuell sekretess och personlig information.


11. Force Majeure

Cozsnus.se ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som Cozsnus.se inte har kontroll över, såsom brand, krig, strejker/arbetsmarknadskonflikter, blixtnedslag, ändringar i lagar eller förordningar, myndighetsutövning, pandemier, terror dåd, data, ström, telefonavbrott eller andra kommunikationsavbrott, fel eller förseningar med underleverantörer på grund av omständigheter som nämnts ovan. Omständigheter som nämnts ovan kommer att medföra bortfall av ersättning. Om en sådan omständighet inträffar ska Cozsnus.se informera kunden. Om omständigheten varar längre än 2 månader har kunden rätt att häva köpet med omedelbar verkan.


12. Ändring av villkor

Cozsnus.se har rätt att ändra dessa villkor över tid och utan kundens föregående medgivande. Eventuella ändringar kommer att meddelas på hemsidan. Det är kundens skyldighet att hålla sig informerad om eventuella ändringar som kunden godkänner vid nästa köp, eller vid kundens nästa besök, eller 10 dagar efter att Cozsnus.se har publicerat ändringen på hemsidan.


13. Skyldighet

Om en eller flera av dessa villkor bryter mot tillämplig lag eller anses ogiltiga av en domstol eller relevant myndighet, ska dessa inte påverka de andra villkoren som nämns här.


14. Överlåtelse

Cozsnus.se har rätt att, helt eller delvis, överlåta sina rättigheter och skyldigheter i dessa villkor till tredje part, utan att begära kundens samtycke.


15. Tvister

Cozsnus.se strävar efter att våra kunder ska vara så nöjda som möjligt. Skulle en tvist ändå uppstå strävar Cozsnus.se efter att kunna lösa den i godo. Skulle parterna inte komma fram till en lösning kan kunden ta ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Alla tvister ska lösas i enlighet med svensk lag.

Du kan också använda plattformen för online tvistlösning (ODR-plattformen), Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/


16. Företagsinformation

Org.no:556900-5472

LIW INNOVATION AB
Stationsvägen 11
523 74 Hökerum
Sverige

E-post: [email protected]

Denna sida uppdaterades senast 28.03.2022